Rabu, 14 Disember 2016

Cuti-cuti Malaysia


Bercuti di Penang pada bulan Disember 2015 menggamit memori yang sukar dilupakan apabila diberi kesempatan mengunjungi PG Museum yang pada mulanya hanya dapat ditatap melalui gambar. Public Gold memberi peluang merasai pengalaman yang pasti meninggalkan kesan yang mendalam. PG Museum merupakan muzium pertama di Malaysia yang menyimpan khazanah logam bernama emas dan perak. 


Apa yang menariknya, kita boleh melihat tinggalan emas dan perak daripada zaman nenek moyang kita, mengetahui sejarah emas dan perak di Malaysia, cara mendapatkan emas serta dapat pegang jongkong emas dan perak 50kg. 



Wow! Auranya sukar digambarkan. Bukannya perkara
mudah kerana bukannya terus jumpa emas berketul-ketul lalu dijadikan jongkong emas atau barang kemas. Rupa-rupanya emas terdapat di atas permukaan batu dan perlu dikikis daripada batu tersebut seperti dalam gambar ini keadaan emas di atas batu.


Kita juga diberi peluang melihat cara membuat jongkong perak secara 'live'. Memang hebat. Baharu siap, terus pegang. Tak panas langsung beb. Aktiviti mendulang emas pun kita boleh rasai sendiri. Ibu mertua saya dapat emas mentah semasa mendulang. Ini bukan cubaan, ini betul-betul. Simpan dijadikan kenangan. 


Apa yang boleh saya katakan, jangan lupa berkunjung ke PG Museum di alamat berikut:

95, Lebuh Bishop, George Town, 10200 George Town, Pulau Pinang, Malaysia

Open: 9AM–6PM


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Jadi Dealer Public Gold

 PROMOSI TERKINI Anda akan mendapat banyak faedah daripada Syarikat Public Gold kerana syarikat yang kukuh di Malaysia. Dealer Public Gold a...